Van: Bensallam, Ikram Verzonden: donderdag 27 april 2023 10:47 Aan: 'info@stop-lijnkaping.nl' Onderwerp: Onderzoek overstappraktijk telecomsector Opvolgingsvlag: Opvolgen Vlagstatus: Met vlag Geachte heer Swanen, In reactie op uw brief van 6 april jl. in verband met een onderzoek naar de overstappraktijk in de telecomsector bericht ik u als volgt. In uw brief vraagt u -kort samengevat- aandacht voor lijnkaping en doet u een beroep op de Woo teneinde inzicht te krijgen in de overstapregels en -processen. Naar aanleiding van uw brief hebben wij elkaar op 14 april jl. telefonisch gesproken. Zoals afgesproken zet ik hierna de (geldende) wet- en regelgeving uiteen: Een abonnee van een openbare elektronische communicatiedienst heeft recht op nummerportabiliteit (nummerbehoud). Dit houdt in dat een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst de abonnee de mogelijkheid dient te bieden om het telefoonnummer te blijven gebruiken bij de nieuwe aanbieder. Dit is geregeld in de artikelen 4.10 en 4.11 van de Telecommunicatiewet. Dit wettelijk kader wordt via zelfregulering nader ingevuld door de markt waarbij er marktbrede afspraken worden gemaakt over de overstapprocessen. De vereniging COIN faciliteert en beheert de totstandkoming van deze processen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet toe op de naleving van de verplichting tot nummerportabiliteit. Het recht op nummerbehoud mag er niet toe leiden dat een abonnee van aanbieder wisselt zonder hier daadwerkelijk mee te hebben ingestemd. Deze situatie wordt ook wel slamming of lijnkaping genoemd en was tot 2018 een hardnekkig probleem waar volgens de ACM tegen opgetreden moest worden omdat lijnkaping de marktwerking frustreert en de belangen van eindgebruikers schaadt. De ACM was echter tot 2018 niet bevoegd om op te treden tegen lijnkaping. De ACM heeft daarom meerdere keren aandacht gevraagd voor deze problematiek bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en aangestuurd op aanpassing van wetgeving om dit probleem op te lossen. Nadien heeft EZK de volgende wijzigingen in wet- en regelgeving doorgevoerd om slamming tegen te gaan: Beleidsregel nummerportabiliteit in verband met ongewenste overstap Met deze beleidsregel heeft EZK in 2018 verduidelijkt dat de ACM er bij haar toezicht op de nummerportabiliteitsverplichting rekening mee houdt dat er situaties kunnen zijn waarin er gerede twijfel is over de rechtsgeldige beëindiging van de overeenkomst en derhalve ook over het verzoek tot nummerportabiliteit. Het is dan gerechtvaardigd dat de onderliggende wilsuiting van de abonnee door de latende aanbieder wordt opgevraagd. Deze beleidsregel is echter inmiddels overbodig geworden en per 31 maart 2022 ingetrokken, omdat er bij de implementatie van de European Electronic Communications Code (EECC), oftewel de Telecomcode (richtlijn (EU) 2018/1972), extra waarborgen tegen een ongewenste overstap zijn opgenomen in de Telecommunicatiewet (artikelen 4.10, 7.2b en 7.2c). Wetsvoorstel ‘overstappen’ De Telecomcode verplicht Nederland om regels omtrent het overstappen te verankeren in de wet. Met een wijziging van de Telecommunicatiewet (Tw) in 2020 in verband met het verder verlagen van drempels bij het overstappen van telecomaanbieder, is een deel van deze regels geïmplementeerd. Het betreft het stellen van wettelijke voorschriften ten aanzien van het overstappen tussen aanbieders van internettoegangsdiensten (artikel 7.2c Tw) en de invoering van het schriftelijkheidsvereiste voor niet-consumenten (artikel 7.2b Tw). Internettoegangsdiensten Met de wetswijziging zijn regels gesteld ten aanzien van het overstappen tussen internetaanbieders (artikel 7.2c Tw). Zo worden de betrokken aanbieders gezamenlijk verplicht de abonnee zowel voorafgaande aan als tijdens het overstappen te voorzien van toereikende informatie over het overstapproces, de continuïteit te waarborgen van de geleverde dienst en zich te onthouden van het vertragen en misbruiken van het overstapproces. Met het wetsartikel 7.2c, vijfde lid, Tw is het bieden van de overstapservice ook voor bundels wettelijk verplicht geworden. Tevens is met een wijziging van het Besluit universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen bepaald dat de verplichting om een overstapdienst aan te bieden ook geldt voor micro-ondernemingen. Schriftelijkheidsvereiste voor niet-consumenten Met de wetswijziging is het schriftelijkheidsvereiste voor niet-consumenten ingevoerd, gericht op het voorkomen van slamming via telefonische acquisitie (artikel 7.2b Tw). Dit betekent dat een per telefoon, mondeling aangegane overeenkomst op zichzelf nietig is. Slechts wanneer de overeenkomst schriftelijk is gesloten, is deze geldig. Implementatie Telecomcode In maart 2021 zijn de resterende regels ten aanzien van nummerportabiliteit in de Telecommunicatiewet geïmplementeerd. Deze wijzigingen hebben geleid tot een wijziging van artikel 4.10 en een nieuw wetsartikel 4.11. Zo kan het recht op nummerbehoud (via nummerportering) worden ingeroepen zonder of vóór een beëindiging van de overeenkomst, is het numerportabiliteitsproces beter geborgd tegen misbruik en moet het nummer gereactiveerd worden bij de oude aanbieder indien het porteringsproces mislukt. De ACM ziet toe op de naleving van bovengenoemde overstapregels. De ACM ontvangt echter sinds 2019 geen klachten over lijnkaping en concludeert dat de overstapregels het gewenste effect hebben (voorkomen van slamming). Uiteraard vernemen we graag van u als de Stichting Stop Lijnkaping signalen over lijnkaping ontvangt. In het gesprek van 14 april jl. heeft u ingestemd met de intrekking van het Woo-verzoek. Ik verneem graag uw schriftelijke bevestiging naar aanleiding van deze e-mail. Daartoe is een beantwoording van deze mail voldoende. Verder is besproken dat u ook inzicht wenst in de werkafspraken tussen de telecomaanbieders. Hierover zal vereniging COIN contact met u opnemen. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Ikram Bensallam Medewerker toezicht Directie Telecom, Vervoer en Post Muzenstraat 41 2511 WB Den Haag T: +31 70 7222747 Postbus 16326 2500 BH Den Haag www.acm.nl www.consuwijzer.nl Wij doen ons best om uw en onze informatie te beschermen. Lees meer over de e-mailbereikbaarheid van de ACM